I förra veckan var jag på Tillväxtverkets konferens ”Destinationsutveckling i fokus” i Stockholm och det var en både intressant och lärorik dag som ledde till många reflektioner.
Sverige växer som internationellt besöksmål och fler utländska besökare spenderar allt mer pengar under besöket. Förra året omsatte till exempel shoppingturismen 84 miljarder kronor i detaljhandeln. Och mer ska det bli. Enligt Svensk Handels prognos kommer de utländska turisternas konsumtion i detaljhandeln öka med 11 miljarder kronor fram till år 2020. Men denna ökning ligger inte bara i shoppingturism utan även i till exempel livsmedel vid hyra av stugor mm.
Förra året spenderade utländska besökare 106 miljarder kronor och exportvärdet av internationell turism har ökat med 160 procent sedan 2000. VisitSwedens nyligen genomförda målgruppsundersökning visar att det finns ytterligare en stor potential för att få fler att resa till Sverige – 28 miljoner européer och amerikaner vill resa till Sverige de närmaste tre åren.
Målet är att fördubbla svensk besöksnäring till år 2020.
Men för att kunna nå det målet krävs att Sverige utvecklar upplevelser som attraherar utländska resenärer och som får dem att välja just Sverige när de planerar sin semester och väljer mellan hundratals länder och resmål.
Sverige måste finna nya vägar för att förlänga säsonger, utveckla värdskap, förbättra organisatoriska strukturer och engagera fler näringar än besöksnäringen i frågan både lokalt och regionalt.
Att utveckla hållbara turistdestinationer berör många samhällssektorer på olika plan – lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Det måste i grunden finnas en fungerande samverkan mellan olika aktörer – offentliga, privata och ideella. Framgångsfaktorerna bygger inte på att ”ensam är stark”, utan på just samverkan.
Så, slå er först ihop med grannen, sedan kvarteret, sedan samhället, sedan regionen och hitta sedan partners nationellt. Stäng inte in er bakom kommungränser, regiongränser eller till och med nationella gränser. En turist bryr sig inte om de gränserna – de åker till en attraktiv destination och vill hinna se och uppleva så mycket som möjligt när de är på plats.
Tillsammans kan man bygga ett starkare varumärke för Sverige – bara alla drar åt samma håll och har samma mål. Först då kommer alla att få en större del av kakan på lång sikt.