Alla kunder har inte samma tempo och det gäller att anpassa sin egen arbetsrytm till kundens rytm. Vissa kunder är stressade, medan andra har all tid i världen. Hur kunden blir bemött i sin rytm är en stor del av kundens upplevelse.
Till exempel önskar inte en stressad restauranggäst ha hela menyn uppläst för sig, medan en annan gäst som har mer tid kanske vill detaljstudera menyn innan han eller hon gör sina val.
En kund i en butik som deklarerar att den bara snabbt ska in och ha det han eller hon behöver är inte öppen för tio olika förslag på vilka kompletterande produkter som passar till det kunden behöver köpa, medan en annan kund tacksamt lyssnar och tar emot informationen för att sedan kanske bestämma sig för ett köp.
Ibland behöver en kund träffas, ha kontakt eller besöka en butik flera gånger innan ett köp genomförs. I dessa situationer bör företagets medarbetare fokusera på att ge kunden service, råd och information, men viktigast av allt är att visa tålamod. Det gäller att bygga upp förtroende och skapa en relation.
För sällanköpsvaror som kräver stora beslut finns det ofta flera konkurrenter som kunden också har besökt. Minsta felsteg som gör att kunden inte känner förtroende kan göra att köpet görs hos en konkurrent istället. Det samma gäller även för varor som köps mer ofta. Om kunden upplever att företagets medarbetare inte följer tempo eller rytm får kunden en sämre serviceupplevelse och risken ökar att inköpen i fortsättningen kommer att göras hos en konkurrent.
En kund vill alltid känna sig trygg både före och efter ett köp – oavsett om det gäller en vara eller tjänster.
2 svar till Följ kundens tempo och nå framgång