Som anställd i ett serviceföretag är det ofta medarbetaren som ska sälja det som lovas i företagets marknadsföring. Medarbetaren ska vara både reklampelare, ambassadör, marknadsförare och säljare.
Men för att kunna sälja med hjärtat måste medarbetarna veta VAD de säljer, och för att veta vad de säljer måste de ha både kunskap och information om det de ska sälja. Helst ska medarbetarna ha upplevt, provat, känt eller smakat på det som företaget vill att de ska sälja. Medarbetarna behöver ha produktkännedom för att kunna dels sälja, men också leverera service.
Att ge god service är mycket lättare om man har kunskap dels om sitt jobb och dels om företagets produkter. Det är viktigt att komma ihåg att all kunskap inte kommer av sig själv. Företag bör ha internutbildningar och annat kontinuerlig information för att nå ut till sina medarbetare. Det handlar om att lägga energi på den interna marknadsföringen för att kunna få störst utväxling på den externa marknadsföringen.
Dock handlar att göra ett bra jobb även om att medarbetaren ska söka kunskap och att ta initiativ själv. Om man är osäker kan man inte leverera god service och det kommer i längden tära på energin att hålla sig positiv. Kunskap är en viktig faktor för kvaliteten på den service och det bemötande man levererar.
Yrkeskunskap är inte bara att kunna utföra sina arbetsuppgifter, utan även att ha mer allmän kunskap om företaget, dess produkter, dess tjänster, utbud, erbjudanden och historia. Man vet aldrig vilken fråga man kommer att få.
3 svar till Medarbetaren = företagets reklampelare