De flesta av oss har förutfattade meningar om sådant vi inte känner till så väl. Det är ganska naturligt. Vi tror oss veta en massa saker om andra personer, baserat på till exempel ålder, utseende, hudfärg, klädstil, smink, sällskap, beteende, handikapp eller språkbruk.
Baserat på antingen ytliga eller materiella saker placerar vi in människor i olika fack och tror oss veta olika saker om dem. Att sortera människor i olika fack är för många ett sätt att lättare hantera och förstå sin omvärld. Detta kan ske både medvetet och omedvetet.
I serviceleveransen är förutfattade meningar både begränsande och något negativt. Det leder i många fall till att dåliga beslut fattas.
De förutfattade meningarna ger oss en bild av vad vi tror att olika kunder har för behov, förväntningar och önskemål. Ofta tror vi helt fel.
När vi möter kundernas behov, förväntningar och önskemål ska vi utgår från fakta och för att ta reda på fakta måste vi vara nyfikna och öppna för intryck, utan ett behov av att stoppa informationen i ett visst fack.
En ung tjej i jeans och t-shirt kan ha samma önskemål på sitt hotellrum som en äldre dam i minkpäls. En hårdrockare kan vara lika intresserad och ha samma betalningsförmåga av dyra viner som en herre i slips och kostym. En äldre pensionär kan ha samma krav på internetuppkoppling som en ung affärskvinna. Affärsgästen under en lunch i en restaurang kan bli fritidsgäst på helgen med familj och små barn.
Så utgå inte alltid från dina egna förutfattade meningar utan behandla varje kund som han/hon vill bli behandlad – inte som du tror att han/hon vill bli behandlad!
5 svar till Egna förutfattade meningar