Idag har jag haft en dag med olika händelser som lett till att frågan om vem på företaget som egentligen är ansvarig för företagets kunder ännu en gång aktualiserats. Inte klokt egentligen att vissa företag fortfarande år 2014 inte har koll på detta.
Det finns, tyvärr, fortfarande företag som tror att det är kundserviceavdelningen eller personalen i frontlinjen som är de som ansvarar för kundens väbefinnande i sin kontakt med företaget.
Till dessa företag och deras ledare kommer här dagens tips – för att att medarbetarna ska kunna ge en bra service till företagets kunder måste servicetankarna genomsyra hela företagets verksamhet.
För att lyckas krävs en tydlig vision, genomtänkta strategier och ett bra ledarskap. För att nå framgång långsiktigt behöver företaget bygga en servicekultur, hela vägen från ledningen till medarbetarna som möter kunderna. Då, och endast då, kommer framgångarna genom ökad lönsamhet, bättre konkurrenskraft, nöjda medarbetare och återkommande kunder.
Så, svaret på dagens rubrik på detta blogginlägg är alla! Alla medarbetare på ett företag, från chefen till yngsta medarbetaren, är ansvariga för företagets kunder.
Om man inte insett detta är det dags att vakna nu. Annars kommer världen att springa ifrån er, eftersom de mjuka värdenas betydelse bara ökar och ökar för varje dag som går.
5 svar till Vem är egentligen ansvarig för företagets kunder?