Det kan finnas många anledningar till att en kund väljer att inte komma tillbaka, men till det mest avgörande hör dålig service eller ett dåligt bemötande.
Andra orsaker kan vara missnöje med produkten eller missnöje med priset och i vissa fall beror missnöje på orsaker som ett företag dessvärre inte har kontroll över.
I de fall dessa orsaker är anledningen är det av största vikt att försöka ta kontroll över dem, eftersom de i längden kan komma att kosta företaget både kunder och pengar. Detta kan ett företag t ex göra genom att förtydliga sina avtal med underleverantörer, ta in underleverantörer till att bli en del av företagets servicekedja gentemot kunden mm. Det finns många lyckade och bra exempel där olika företag har löst dessa problem på olika sätt. Gemensamt är att de har alla insett att orsakerna som företaget inte har kontroll över tog de kontroll över för att serviceleveransen mot kund skulle kunna bli den bästa möjliga.
När det gäller ett dåligt bemötande och dålig service beror båda ofta på en dålig attityd eller inställning hos den anställde inom företaget. Detta är något som naturligtvis inte är acceptabelt, utan är ett stort fokusområde för ett företag att lösa. Detta kan ske genom till exempel utbildningar, attitydprogram, värdeord, värderingsarbete, förebilder, ledarskapet eller ”det goda exemplets makt”. I min mening är ”det goda exemplets makt” den mest effektiva och och minst resurskrävande lösningen. Det kostar ingenting att skapa förebilder genom att lyfta fram personer eller skapa rutiner för ett perfekt utfört arbete.
Prova redan idag – om du har ett problem på din arbetsplats som du känner att du vill påverka. Lyft fram ett motsatt beteende, föregå med gott exempel och starta en trend.
3 svar till Vad skapar en missnöjd kund?