Under helgen har jag varit i Åre i mitt uppdrag som tävlingsledare för hotelltävlingen inom Gymnasie-SM. Gymnasie-SM är ett årligt återkommande arrangemang arrangerat av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, där man tävlar i servering. matlagning och hotell. Tävlingen detta året hölls på Åres Gymnasieskola.
Hotelltävlingen består av ett antal tävlingsmoment; teoriprov, praktiska prov i form av att ställa i ordning en konferenslokal samt att inspektera ett hotellrum, eleverna ska presentera sitt inskickade tävlingsbidrag i form av en fiktiv försäljningssituation där juryn spelar företagsledare samt deltaga lagvis i rollspel för att testa sina kunskaper av att arbeta i en hotellreception.
Årets tävlande lag var väldigt duktiga och kunskapsnivån var hög. Det enda som är mer önskvärt är att skolorna tränar sina elever bättre i de teoretiska kunskaperna. Att arbeta i en hotellreception idag är betydligt mer komplicerat än att bara le och vara glad. Branschens framtida medarbetare måste vara mer medvetna om
t ex ekonomi och hur man räknar snittpriser, Rev Par, hur man applicerar Revenuetänk i vardagen, omvärldskunskap samt allmänna branschregler. Utan dessa kunskaper står man platt och då kan det bli svårt att leverera utmärkt service och fantastiska upplevelser i det dagliga arbetet.